Passenger Terminal Amsterdam


Betrokken partijen

Constructie adviseur:

Pieters Bouwtechniek

Opdrachtgever:

Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam

Architect:

HOK, London i.s.m. Pieters Projectbureau

Bouwkundig adviseur:

Pieters Bouwkunde

Hoofdaannemer:

Dura Bouw Amsterdam

Projectdata

Start ontwerp - Oplevering:

1996 - 2000

Omvang:

30000 m2 BVO

Locatie:

Amsterdam

Het project bestaat uit een ondergrondse parkeergarage in één en twee lagen onder het gehele complex tot en met het muziekcentrum. Daarnaast betreft het een busterminal en winkels op de begane grond, de passagiersterminal op de verdiepingen met kantoorruimtes, restaurants en bagageruimtes. Boven de keerlus van de busterminal bevindt zich het hotel met in de eerste bouwlagen congres- en restaurantfaciliteiten en vanaf circa 20 meter boven maaiveld een vrij uitkragend (14 m1) beddenhuis met 360 kamers.

Er heeft een volledige integratie plaats gevonden tussen de architectuur en de constructie zoals te zien bij de stalen diagonale kokers ten behoeve van de stabiliteit die gekoppeld zijn aan de houten gelamineerde liggers. Illustratief zijn ook de uitwendige staalconstructies, loopbruggen, glazen liftschachten en “structural glazing”. Kenmerkend is het bijzonder gevormde dak met gebogen gelamineerde liggers op een staalconstructie, gebouwd op een betonnen parkeergarage

De PTA is geheel volgens de Amsterdamse richtlijnen voor duurzaam bouwen (scenario 3) gerealiseerd. Zo zijn er onder andere geen gasaansluitingen en wordt er warmte gegenereerd via het IJ-water. In de grond bevinden zich een warmte en koude bron. De DuBo lijst is bij dit project gehanteerd.

Pieters Projectbureau was als associated architect betrokken bij het project. Er zijn zowel interieur als exterieur tekeningen vervaardigd door Pieters Projectbureau. In samenspraak met de architect heeft het bureau diverse architectonische voorstellen aangedragen aan de opdrachtgever en deze uitgewerkt.